Wiesa bij de Voorlees- en DoorleesExpress
Tekst: Henrike Veerbeek, correspondent vrijwilligersverhalen
Foto’s: Danny van Kolck, vrijwilliger
Wiesa te Dorsthorst zit met een grote tas vol met boeken en spullen op me te wachten. Tijdens ons gesprek komt er steeds meer uit die tas. Als vrijwilliger bij de Voorlees- en DoorleesExpress gebruikt ze niet alleen boeken om kinderen beter te leren lezen. “Ik vind het leuk om op verschillende manieren met de kinderen aan het werk te zijn. Spelenderwijs kinderen leren lezen en hun taal ontwikkelen, dat doe ik als vrijwilliger.”
Naast haar vrijwilligerswerk is Wiesa ook nog peuterjuf. “Pedagogisch medewerker, dat is het nettere woord”, zegt Wiesa lachend. Ze werkt op de peuterspeelzaal, dus met kinderen van 2 tot 4 jaar. Een belangrijke fase in de ontwikkeling van een kind. “Eerst werkte ik op een school, waar veel anderstaligen zaten. Voor mij is het de uitdaging om bij de kinderen hun plezier in taal te vergroten. Ze op een speelse manier meer kennis bij te brengen. En dat doe ik nu ook als vrijwilliger bij de Voorlees- en DoorleesExpress. ¨Ruim 5 jaar alweer, daaruit blijkt wel dat ik het echt leuk vind om te doen.”
Wiesa bij een gezin thuisMet voorlezen kinderen helpen bij hun taalontwikkeling
De VoorleesExpress en DoorleesExpress zijn landelijke initiatieven. De eerste is voor kinderen van 2 tot en met 8 jaar, de doorlees variant voor de groep van 8 tot 12 jaar. Beide zijn bedoeld voor kinderen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Bijvoorbeeld omdat het gezin anderstalig is. Of omdat ouders zelf niet met boeken zijn opgegroeid. En dan speelt voorlezen een belangrijke rol bij de taalontwikkeling. In de gemeente Montferland worden de Voorlees- en DoorleesExpress door Welcom uitgevoerd, in samenwerking met Bibliotheek Montferland. Wiesa is dus vrijwilliger bij Welcom. Zij vertelt: “In overleg met de coördinator van Welcom word ik aan een gezin gekoppeld. Soms zijn er meerdere kinderen die ik begeleid. Dat kan bij hen thuis zijn of op een andere locatie, wat voor het gezin het prettigst is. Ik pas me aan. Samen gaan we dan 20 weken aan de slag met elkaar, 1 uur per week. Voorlezen, woorden herkennen, taalspelletjes. Verder gaan we ook naar de bibliotheek samen, dan weten de kinderen meteen hoe dat werkt.”
Mooie herinneringen
Met haar vrijwilligerswerk geeft Wiesa kinderen die moeite hebben met taal extra aandacht. Het doel daarbij is dat taal en leesplezier een vaste plek krijgen in het gezin. Het werk geeft Wiesa veel voldoening: “Ik vind het fijn om samen met de kinderen aan het werk te zijn. Ik zie ze groeien. Een goed boek is die van Dikkie Dik, waarin woorden in 10 verschillende talen staan. Dan vraag ik ze ook om het woord in hun eigen taal voor te lezen. Mooi om dan die trotse gezichtjes te zien, dat ze mij een woord hebben geleerd.” Als het traject is afgesloten, hoopt ze dat het de kinderen verder heeft geholpen in hun taalontwikkeling. Wiesa vertelt: “Ik kom nog wel eens een moeder tegen in het dorp. Die vertelt dan heel trots over haar zoon of dochter, hoe goed het nu gaat. Daar word ik blij van, daar doe ik het voor.”
Lees en luister | Diploma |
Ook vrijwilliger worden?
Lijkt het jou ook leuk om bij de Voorlees- of DoorleesExpress aan de slag te gaan? Tijdens een periode van 20 weken kun je met 2 uur in de week al bijdragen aan de taalontwikkeling van een kind. Dat is 1 uur voorbereiden en 1 uur voorlezen, waarbij je als voorleesvrijwilliger het enthousiasme voor de Nederlandse taal overbrengt. Je probeert de ouders zoveel mogelijk te betrekken bij het spel en het voorlezen, zodat als je vertrekt, het gezin op eigen kracht verder kan. Uiteraard krijg je begeleiding van Welcom en word je ingewerkt. Verder is er 2 keer per jaar een bijeenkomst bij Welcom met alle voorleesvrijwilligers. Om elkaar te inspireren en van elkaar te leren. Ook is er een samenwerking met Bibliotheek Montferland, om vrijwilligers wegwijs te maken in de bibliotheek en te informeren over (nieuwe) voorleesboeken.
Interesse?
Kijk hier voor de vrijwilligersvacature.
Lees en luister
Diploma